PORTFOLIO
Marissa Nieuwpoort

ZUYD Hogeschool Maastricht

In 2019 ben ik begonnen met mijn tweede opleiding op Zuyd Hogeschool in Maastricht. Hier heb ik de opleiding Visuele communicatie gedaan. Na mijn propedeuse jaar heb ik gekozen om vol te gaan voor de specialisatie illustratie. Dat was mijn doel na mijn opleiding op het Grafisch Lyceum Rotterdam. Na vier intensieve jaren ben ik in juli 2023 afgestudeerd en heb ik mijn Bachelor of Arts diploma op zak.

Op deze pagina vind je een verzameling van het werk dat ik heb gemaakt tijdens mijn opleiding.

Kleurmotie - een ode aan kleur

Mijn laatste opdracht van de opleiding was mijn afstudeerproject. Zelf een onderwerp en uitwerking kiezen. Het mocht zo gek en uitgebreid mogelijk. Daarom dacht ik eraan om echt mijn kans te grijpen en zo groot mogelijk uit te pakken.

Dit wilde ik doen door een installatie te maken. Een beleving van kleur zoals ik dat ook beleef. Bij de opdracht hoorde een aantal onderdelen: het onderzoek, experimenten, een onderzoeksartikel en de uitwerking.


Kleur. Het is overal om ons heen. De een ziet het beter dan de ander, of zelfs helemaal niet.

Voor mij is kleur heel belangrijk. Het geeft mij creativiteit en inspiratie. Door mijn vak heb ik kennis van kleur, daarom bekijk ik de wereld op een andere manier dan hoe iemand de wereld bekijkt zonder de kennis. Als vormgever kijk ik naar het ontwerp of hoe het in elkaar zit. Zoals een menukaart of een logo. 
Als illustrator kijk ik naar het lijnwerk of naar het materiaal dat is gebruikt. Naast die aspecten is kleur heel belangrijk. Dat speelt een grote rol in het uiterlijk, de herkenbaarheid of het gevoel dat het overdraagt. Past de kleur wel bij het bedrijf? Zorgt de gebruikte kleur voor de juiste sfeer in de illustratie? Zo heb ik dat met meerdere dingen.

Hoe kan ik kennis van kleur bijbrengen en zo de perceptie van kleur veranderen? Dat is de belangrijkste vraag voor mijn onderzoek. Ik wil bereiken dat mensen de wereld van kleur anders gaan zien. Hun perceptie van kleur veranderen en hun kennis verbreden. Daarom wil ik een ode brengen aan kleur.
Dat wil ik doen door een ervaring te creëren. Door te ervaren krijg je meer kennis. In dit geval kan het een verrijking zijn voor creativiteit en kan er een wereld voor je opengaan.


Om dit het beste over te dragen en gericht onderzoek te doen, ben ik begonnen met het eindproduct. Ik heb eerst vastgesteld wat ik wil maken, hoe zie ik dat voor me en wat wil ik vertellen. Kleur is een heel breed begrip en je kan er meerdere kanten mee op. Daarom heb ik me gefocust op de vier die voor mij het belangrijkste zijn. Een wereld zonder kleur, de primaire kleuren, CMYK en kleur met emotie.

Wanneer ik een ruimte zie waar kleur ontbreekt, 
vind ik het saai en onaantrekkelijk.

Wanneer ik verf op een doek zie, vraag ik me af of de maker de kleuren zelf gemengd heeft. En hoe zou het eruit zien als het niet gemengd zou zijn.

Als ik drukwerk zie, weet ik dat het niet gemengd is maar opgebouwd is in CMYK. Het bijzondere aan CMYK is dat veel mensen niet eens weten dat het bestaat of hoe het werkt. Je weet het of je weet het niet. Want als je ermee bezig bent of ermee werkt, 
dan is het een doodnormale zaak.

Een zwart-witte ruimte kan voor mij deprimerend zijn of ervoor zorgen dat de muren op me af komen, 
maar wanneer je er kleur aan geeft wordt de ruimte heel anders. Het bijzondere daaraan is dat je het gevoel of de emotie die iemand heeft, kan beïnvloeden door kleur toe te voegen.

Het onderzoeksartikel

In dit boek staat beschreven wat mijn onderzoek is, wat mijn experimenten en bevindingen zijn. Het is een verzameling van mijn gedachtes en het gehele proces van begin tot eindproduct.







De illustratie

In elke ruimte heb ik op een passende manier dezelfde illustratie gebruikt. Op die manier kon ik het verschil tussen de kleuren goed weergeven. Tijdens het denkproces begon ik te denken aan hoe we kleuren überhaupt kunnen zien, met onze ogen. Mijn besluit stond vast. Het hoofdonderwerp van mijn illustratie wordt het oog. En dan ook weer mijn eigen oog. Naast dat we kleuren kunnen zien met onze ogen, vind ik het ook heel tof om mijn opleiding te starten met een oog en mijn opleiding te eindigen met een oog.


De installatie

Mijn installatie bestaat uit vier verschillende ruimtes met elk een eigen onderwerp gerelateerd aan kleur. Ik heb gekozen voor vier onderwerpen die voor mij het belangrijkst zijn: een wereld zonder kleur, primaire kleuren, CMYK en kleur met emotie.
In mijn onderzoek vertel ik per onderwerp wat ik wil laten zien en hoe ik het wil laten zien. Aan de hand van mijn experimenten weet ik wat wel en wat niet werkt. En is mijn doel om de perceptie van kleur te veranderen bij mijn bezoekers van de expositie.

Om een goed beeld voor mezelf te krijgen van hoe ik het eruit wilde laten zien, heb ik een maquette gemaakt.


Inhoud van de ruimtes

"Kleurmotie. Een ode aan kleur. Vier ruimtes met elke een eigen onderwerp. Ga alle vier de ruimtes langs en beleef kleur."

Ruimte 1 - een wereld zonder kleur

"Beleef de wereld zonder kleur. Ontdek dat een kunstwerk zichtbaar kan worden door diepte toe te voegen."


Ruimte 2 - primaire kleuren

"Stap de wereld van de primaire kleuren binnen. Met de drie primaire kleuren, Cyaan(blauw), Magenta(roze/rood) en Geel, kun je heel veel kleuren mengen." 


Ruimte 3 - CMYK

"Leer van de werking van CMYK. Cyaan, Magenta, Geel en Key(zwart). De kleuren in drukwerk lijken gemengd te zijn, maar dat is niet het geval. Door middel van rasterpunten vallen de vier kleuren over elkaar heen en ontstaat er een fullcolour beeld.
In de ruimte is mijn illustratie te zien. Vier transparante vellen met elk één van de vier kleuren. Blader erdoorheen en zie hoe CMYK is opgebouwd."


Ruimte 4 - kleur met emotie

"Ervaar wat een ruimte met je doet wanneer je een gekleurde bril opzet en je de wereld op een andere manier ziet. Probeer de verschillende kleuren en zie het verschil."

Stage opdracht - muur illustratie

Ik heb een half jaar stage gelopen bij ADC Nederland. Een reportage bedrijf in regio Rotterdam. Het klinkt misschien gek om niet te kiezen voor een stage die meer past bij illustratie. Maar ik heb er juist voor gekozen om dat niet te doen, omdat ik juist wilde zien en leren hoe het gaat als iets ontworpen is. Het proces na het ontwerpen en illustreren. Want als je die kennis ook hebt, kun je je ontwerp aanpassen aan het materiaal waar het uiteindelijk op gedrukt of geprint word.

Tijdens mijn stage bij ADC moest ik ook een stageopdracht maken. Ik heb met mijn praktijkopleider afgesproken dat ik wel iets illustraties zou gaan afleveren. Dat heb ik gedaan door in het nieuwe pand twee muren aan te kleden. Ik heb voor deze twee muren een toffe illustratie gemaakt die past bij het bedrijf. En wat ik nog het meest toffe van de opdracht vond. Ze vonden hem zo tof dat ze het ook daadwerkelijk hebben gerealiseerd. Het is echt heel tof om jouw werk daar te zien hangen!









Portretten


Zorg voor zorg

De opdracht was op voor de zorg twee illustraties te maken die ook passen bij de zorg.  Ik heb twee illustraties gemaakt die slaan op de kern van de zorg, het leven en de zorgmedewerkers In sommige ziekenhuizen kunnen de zorgmedewerkers hun creativiteit kwijt door gekke of toffe sokken te dragen.



Portfolio Magazine - Prime Line

Halverwege hebben we een portfolio magazine gemaakt, omdat we op pad moesten voor het vinden van een stage. Ik heb een verzameling gemaakt met het werk dat naar mijn idee het meest relevant was.






















Skeletten natekenen

Voor dit onderdeel van illustratie gingen we werken aan het waarnemend tekenen. Hiervoor gingen we ons verdiepen in anatomie. De start van onze anatomie is ons skelet. Daarom was de opdracht om ons skelet na te tekenen in een vreemde positie. Aangezien ik de hond had gekozen voor mijn schoolplaat leek het mij en mijn docent grappig om dan ook een positie op handen en voeten te kiezen. Daarna heb ik ook een tekening gemaakt van het skelet van een hond.



Schoolplaat - De hond

Om ons meer te verdiepen in anatomie, moesten we een dier kiezen dat we in de buurt hadden. Op die manier konden we het dier bestuderen en ook natekenen. In de tijd dat we deze opdracht moesten uitvoeren hadden wij thuis nog niet zo lang een nieuwe puppy. Daarom heb ik gekozen om mijn eigen hond als onderwerp te hebben voor deze opdracht. Het uiteindelijk doel was dan om van het dier een schoolplaat te maken. Ik heb gekozen om de zintuigen van de hond te verwerken in de schoolplaat.


Alex de Ammoniet

Deze opdracht was erg intensief. Voor het eerst een animatie maken. En dan ook nog voor een lokaal museum, Het Natuurhistorisch Museum Maastricht. Het ging om meerdere prehistorische dieren die verdeeld werden in de klas. Uiteindelijk worden de beste en de leukste animaties gekozen en die zouden dan getoond worden bij de tentoonstelling. Ik kreeg de ammoniet om te animeren en onderzoek te doen. De tekst kregen we aangeleverd en daarmee moesten wij aan de slag.

Naast de animatie moesten we ook drie infographics maken met de informatie die we zelf hebben gevonden. Op die manier konden we alvast een stijl zoeken voor onze animatie en de gevonden informatie op een leuke manier verwerken.





Prentenboek

Een van de leukste opdrachten die ik heb mogen doe tijdens mijn opleiding is het maken van een prentenboek. Ik moest het verhaal zelf schrijven, de illustraties zelf maken en uiteindelijk ook zelf het boekje inbinden.
Het onderwerp mocht je ook zelf kiezen. Ik heb gekozen om voor een kinderboek te gaan en ik wilde deze anders doen dan normale kinderboeken. Ik wil het kind betrekken in het verhaal. Dat heb ik gedaan door het hoofdkarakter, de lezer, de hoofdrol te geven. Je beleeft het verhaal als het ware door de ogen van de lezer.

Hieronder laat ik je het omslag zien en daarbij een aantal pagina’s uit het boek.







Tonke Dragt - Het gevaarlijke venster

Om ons voor te bereiden op het ontwerpen en illustreren van een omslag, kregen we de opdracht om voor een bestand verhaal een omslag te maken. Het waren een aantal verschillende verhalen waar we uit konden kiezen. Ik koos voor het verhaal van Tonke Dragt, omdat ik inspiratie uit het verhaal kon halen. Ik heb de illustratie volledig digitaal gemaakt via Adobe Photoshop.


Future is now

WAT?
Met de titel THE FUTURE IS NOW, wil ik zeggen dat de toekomst dichterbij is dan we denken. We kunnen het zo goed maken als we zelf willen. Daarom heet de auto de FTR NOW, omdat hij daar echt voor staat. Het is een bijzondere auto, want je hebt geen normale brandstof nodig. Deze auto rijdt op regenwater, heeft banden die niet lek kunnen raken, heeft zuinige lampen en is aerodynamisch.

WAAROM?
Wanneer ik aan de toekomst denk, denk ik aan de auto’s van de toekomst. Mijn vraag is dan hoe ziet een auto eruit en hoe zuinig is de auto. Op die vraag wil ik antwoord geven. Tijdens de wereldwijde lockdown in de coronatijd is gebleken dat het milieu er beter op geworden is. Dit komt mede doordat er minder auto’s rijden. Nu wil ik niet dat de auto’s verdwijnen, omdat ze vervuilend zijn. Ik wil juist een auto creëren die je NU voor de deur zou kunnen zetten die het milieu niet vervuild en juist goed is voor het milieu.

HOE?
Voor mijn project heb ik een boekje gemaakt waarin de auto uitgelegd staat. Per belangrijk onderdeel heb ik een spread met daarin verwerkt een stukje tekst over het onderdeel en een illustratie van dat deel van de auto. Op die manier wil ik duidelijk laten zien hoe zuinig de auto is en hoe goed hij is voor het milieu.










Werk namaken

Deze opdracht was vrijwel in het begin van mijn opleiding. Het doel was om een beetje in te komen in het illustreren en te zoeken naar waar je interesses liggen. En om natuurlijk met verschillende materialen en technieken te werken. Op die manier kan je zoeken naar welk materiaal of welke techniek voor jou werkt en waar jij plezier uit haalt.

 


Toelatingsopdracht

Om op Zuyd Hogeschool toegelaten te worden, moest ik een opdracht maken. Ik moest iets maken waarin ik een maatschappelijk probleem laat zien, dat ik belangrijk vind. Ik heb zelf helaas ervaren hoe het is om gepest te worden, daarom wilde ik de pijn laten zien dat pesten met zich mee brengt.
Dan was de volgende vraag hoe ik het ga overbrengen. Ik heb al heel lang een soort fascinatie gehad voor het tekenen van een oog. Ogen spreken en je kan er gevoel in zien.
Dat heb ik ook geprobeerd te doen. Ik heb een oog getekend op A3-formaat. In dat oog heb ik eenzaamheid en verdriet verwerkt.